Jasnota księżycowa (ang. Deadly Brightshade) to potwór pojawiający się w Don't Starve: Razem. Jest agresywną rośliną która powstaje, gdy gestalty wykorzystują nieszkodliwą florę, aby oblec się w ciało. Możliwa jest do napotkania tylko, kiedy na świecie znajduje się aktywna księżycowa wyrwa.

Jasnoty najczęściej wyrastają z roślin uprawnych należących do graczy. Mają tendencję do pojawiania się w kępach. Opanowują teren, na którym się znajdują, atakując intruzów za pomocą swoich ruchomych korzeni. Zabite upuszczają po dwie sztuki liściastego mięsa i, co najważniejsze, łupin jasnoty - cennego surowca wykorzystywanego do tworzenia wyposażenia przy świetlistej kuźni.

ŚwiniaZachowanie[]

Będąc roślinami, jasnoty są uziemione w miejscu i nie potrafią ścigać graczy. Jednak pierwsza postać, która znajdzie się w zasięgu stworzenia, zostanie zaatakowana za pomocą podziemnego pędu (ang. Tunneling Vine). Wysłany pęd będzie wynurzał się z ziemi i z powrotem w niej zagłębiał, ścigając cel. Jego atak jest obszarowy i zadaje 75 punktów obrażeń, z czego 10 to ignorujące zwykłą zbroję obrażenia planarne. Segmenty pędu inne niż czubek nie są w stanie atakować.

Sama jasnota nie atakuje na inny sposób, jednak uderzona natychmiast odpowie, dźgając napastnika swoimi kolcami. Jest to również atak obszarowy i zadaje aż 130 punktów obrażeń (z czego 30 to obrażenia planarne). Dodatkowo, atak ten odrzuca graczy do tyłu. Jeśli podziemny pęd jasnoty zostanie zniszczony, ta stanie się na chwilę "oszołomiona;" nie jest wtedy zdolna do kontrataku. Pęd odrasta, a jasnota zaczyna kontratakować ponownie po upływie 9 sekund.

WłóczniaWalka[]

Jasnoty księżycowe (oraz ich pędy) zadają obrażenia planarne, co oznacza że zwykła zbroja nie jest w pełni skuteczna do absorbowania ich ciosów.

Posiadają też tarczę planarną, która częściowo chroni je przed standardowymi obrażeniami. Przykładowo, włócznia zada 25 punktów obrażeń zamiast oczekiwanych 34. Im silniejsza broń, tym większy procent zredukowanych obrażeń. Można tę właściwość obejść, używając broni zadającej obrażenia planarne, np. cienistej kosy.

Najprostszym sposobem na zabicie jasnoty, nawet w pojedynkę, jest pozwolenie, aby podziemny pęd odbył odpowiednio długi dystans, a następnie sprowokowanie i uniknięcie ciosu. Pozwoli to graczowi uderzać część pędu, która jest niegroźna. Zabieg ten należy powtarzać aż do zabicia pędu; wtedy gracz ma dziewięciosekundowe okienko na zaatakowanie samej jasnoty. Następnie trzeba w porę usunąć się z pola rażenia rośliny i powtórzyć cały proces od nowa. Sposób ten okazuje się jednak wyzwaniem w konfrontacji z grupą jasnot księżycowych.

PapirusPorady[]

  • Jasnota i jej pędy nie upuszczają dusz dla Wortoxa.
  • Podpalenie jasnoty za pomocą płomiennego berła zazwyczaj nie zadziała, ze względu na ryzyko podpalenia bazy bądź uniemożliwiające to strażaki. Ponadto, spalona jasnota upuści tylko upieczone liściaste mięso oraz popiół.
  • Jasnota nie jest agresywna w stosunku do istot innych, niż gracz. Można jednak wykorzystać jej obszarowe ataki, aby sprowokować przeciwko niej neutralne stworzenia zadające wysokie obrażenia, np. drzewce.
  • Broń o wydłużonym zasięgu, a więc bicz, łodyga wodorostu oraz twojostat nie zapewniają bezpieczengo dystansu przy uderzaniu jasnoty.
  • Broń dystansowa jest dobrym, lecz kosztownym sposobem na pozbycie się jasnoty księżycowej. Walter może bezkarnie zadać wysokie obrażenia strzelając ze swojej procy marmurowymi kulkami.

WypełniaczCiekawostki[]

  • Deadly nightshade to angielska nazwa rodzajowa pokrzyka wilczej jagody, rośliny znanej z zabójczych toksyn jakie zawiera. Jasnota to pospolite zioło, które swoim wyglądem imituje pokrzywę.