Gestalty (z niem. "kształt", "figura") to stworzenia pojawiające się w Don't Starve: Razem. Są one niematerialnymi istotami powiązanymi z księżycową energią i stanowią kontrast dla cienistych stworzeń, pochodzących od magii koszmarnego paliwa. Różne ich odmiany można napotkać w miejscach lub okolicznościach związanych z wpływem księżyca. Dodatkowo, przyjazne "pomniejsze gestalty" (Lesser Gestalt) pojawiają się gdy gracz ma na głowie koronę oświecenia.

Gestalt (DST)Gestalt[]

Klasyczne gestalty można napotkać na księżycowej wyspie. Ich widoczność, podobnie jak w przypadku halucynacji, zależy od stanu psychicznego postaci. Pojawiają się, gdy poziom oświecenia gracza przekroczy 25%, a stają się agresywne gdy osiągnie 85%; a więc aby uchronić się przed nimi, należy utrzymywać zdrowie psychiczne na niskim poziomie, np. jedząc wodorosty lub korzystając z cienistych przedmiotów takich jak miecz nocy.

Poza wyspą, pojawiają się też w obrębie lunacyklonów, terenów skażonych przez księżycowe wyrwy oraz jako wsparcie dla celestialnego obrońcy w pierwszej i trzeciej fazie walki.

W przeciwieństwie do np. pełzającej zgrozy, zwykłe gestalty nie mogą być zabite ani nawet uderzone i nie zadają fizycznych obrażeń (ale można sprawić, że postać wypowie na ich temat cytat). Ich ataki podnoszą poziom obłąkania o 10 punktów i spowalniają gracza na kilka sekund. Spowolnionej postaci trudno unikać kolejnych ataków. Uderzenie przez gestalty zbyt wiele razy w krótkim czasie skutkuje uśpieniem postaci, podobnym w skutkach do uśpienia przez mandragorę lub ziewnięcie borsukoniedźwiedzia.

Samo uśpienie jest nieszkodliwe, jednak przeszkadza w rozgrywce i może mieć groźne konsekwencje, jeżeli gracz zostanie uśpiony w złym momencie. Gestalty szczególnie przeszkadzają przy kompletowaniu kosmicznego ołtarza.

Większy gestalt (DST)pngWiększy gestalt[]

Większe gestalty (ang. Greater Gestalts) pojawiają się w księżycowej grocie po aktywowaniu mechanizmu w antycznym archiwum. Ponadto przyzywane są przez celestialnego obrońcę w drugiej i trzeciej fazie walki.

Gdy tylko się pojawią, zaczynają toczyć bezustanną walkę ze stworzeniami wyłaniającymi się z nowo powstałych szczelin koszmaru. Są one nastawione agresywnie w stosunku do wszystkich cienistych istot (za wyjątkiem cienistych figur szachowych, których jednak nie mogą naturalnie napotkać), włącznie z pomocnikami Maxwella. Gracze atakowani są tylko, gdy aktywnie korzystają ze zbroi/miecza nocy (również naładowanego twojostatu). Równoczesne noszenie korony oświecenia pozwala na bezpieczne używanie tychże przedmiotów. Większe gestalty mogą zostać uderzone tylko przez cieniste stworzenia. Owe stworzenia nigdy nie upuszczają koszmarnego paliwa po zabiciu przez gestalty.

Większe gestalty w księżycowej grocie zadają 180 punktów obrażeń (wystarczająco dużo, aby natychmiast zabić większość postaci bez zbroi). Te przyzywane przez celestialnego obrońcę zadają odpowiednio 135 i 180 punktów obrażeń podczas drugiej i trzeciej fazy walki. Natomiast ich przyjazne, miniaturowe wersje pojawiające się z korony oświecenia (zwane pomniejszymi gestaltami) zadają 42,5 punktów obrażeń.

Botaniczny gestalt (DST)pngBotaniczny gestalt[]

Botaniczne gestalty (ang. Brightshade Gestalts) co jakiś czas wychodzą z księżycowych wyrw. Ignorują graczy i wszelkie stworzenia; nie są zdolne ani do zadawania, ani do otrzymywania obrażeń. Wędrują po świecie, przemieszczając się na tyle szybko i chaotycznie, że śledzenie ich jest prawie niemożliwe. Ich jedynym zadaniem jest szukanie roślin do zainfekowania - w szczególności tych posadzonych przez graczy. Botaniczny gestalt nigdy nie wybierze dzikiej rośliny, jeżeli na danym świecie istnieją te należące do graczy. Wrażliwe na atak są jedynie te rośliny, które da się wykopać lub zasiać. Jako cel obierane są najczęściej rośliny uprawne.

Gdy gestalt wstąpi w roślinę, ta przeistacza się w jasnotę księżycową. Zmutowana roślina nie zniknie ani nie przestanie być agresywna dopóki nie zostanie pokonana. Podczas jednej "fali", gestalty mogą stworzyć maksymalnie pięć jasnot.

Botaniczne gestalty obierają swój cel wcześnie i potrafią pokonać nawet bardzo dalekie odległości aby go sięgnąć. Można tę właściwość wykorzystać, tworząc pola uprawne w miejscach, w których jasnoty będą stale otrzymywać obrażenia (np. w pobliżu siedlisk stworzeń albo przy jeziorkach lawy w leżu muchosmoka).

Gryzacz (DST)pngGryzacz[]

Gryzacze (ang. Grazers) to agresywne gestalty również pojawiające się z aktywnych wyrw. Pojawiają się w grupach od jednego do sześciu, w formie nieruchomych stosów kamieni. Gdy gracz zbliży się zanadto, gryzacze przebudzą się i ruszą do ataku. Jeśli obrani za cel gracze opuszczą teren wyrwy, stworzenia do niej wrócą i znowu staną sie stosami kamieni. Gryzacze, w przeciwieństwie do botanicznych gestaltów, nie opuszczają terenu skażonego księżycową energią. Po zniknięciu wyrwy, znikają one również.

Gryzacze przemieszczają się powoli, usiłując zbliżyć się na tyle, aby ich aura spowolniła i w końcu uśpiła cel. Uśpiona ofiara zostaje ugryziona, co poza standardowymi pięćdziesięcioma punktami obrażeń zadaje dodatkowe, ignorujące zbroję dziesięć. Gryzacze nie gryzą przytomnych graczy.

Posiadają one tarczę planarną, która częściowo chroni je przed normalnymi, fizycznymi obrażeniami. Ponadto, nie mogą zostać zabite w zwykły sposób; po utracie 200 punktów zdrowia powracają do swej uśpionej formy, która jest nietykalna i szybko się regeneruje. Gryzacze potrzebują dodatkowego czasu, żeby zregenerować się po wysadzeniu prochem strzelniczym lub śluzem ślółwia.

Upieczony księżycowy grzyb działa jako antidotum na senność wywołaną przez gryzacze. Jako że Wickerbottom nie jest w stanie spać, gryzacze nie mogą bezpośrednio wyrządzić jej krzywdy; wciąż jednak mogą ją spowolnić.

WypełniaczCiekawostki[]

  • Gestalt to idea w psychologii, która polega na dostrzeganiu porządku w chaotycznych układach przez sortowanie i łączenie poszczególnych ich elementów.
  • Większe gestalty gaszą mroczne latarnie.
  • W teorii, użycie 12 porcji prochu strzelniczego powinno trwale zabić gryzacza. Nie jest to jednak szczególnie opłacalne, ponieważ nie ma potrzeby spędzania dużych ilości czasu przy otwartej księżycowej wyrwie.
  • W plikach gry pod nazwą Brightmare Alterego istnieją materiały dotyczące gestalta, który miał upodabniać się sylwetką do graczy.