Pełnia księżyca zegar.jpg
Półpełnia księżyca zegar.jpg
Sierp księżyca zegar.png
Nów księżyca zegar.png

Cykl Księżyca (ang. Moon Cycle) – mechanika gry, która ma wpływ na świnie i Woodiego. Odzwierciedla ona fazy księżyca. Podczas pełni świnie dokonują przemiany w świniołaki, a Woodie zmienia się w bobra. Ponadto podczas pełni, Chester może zamienić się w swoją inną wersję. Żeby to osiągnąć, gracz musi umieścić w każdym slocie jego ekwipunku po 1 sztuce koszmarnego paliwa dla uzyskania powiększonego Chestera, lub niebieskich klejnotów dla wywołania śnieżnego Chestera.

Panowanie Gigantów (DLC).png Panowanie Gigantów[edytuj | edytuj kod]

W DLC - Panowanie Gigantów pełnia jest o wiele ciekawszą fazą. Księżyc daje delikatne światło (wystarczające, by zapobiec atakowi Grue), grzyby zmieniają się w grzybowe drzewa, kwiaty w złą wersję, z grobów wylatują duchy, świnie zmieniają się naturalnie w świniołaki, a głowy świń i głowy mermów otwierają oczy i przy zniszczeniu zostawiają koszmarne paliwo. W pobliżu statuy Glommera pojawia się Glommer, którego zwabia kwiat Glommera. Pełnia wpływa też na jaskinie, gdzie zachodzą podobne zmiany, jednak nie ma światła, które pozwoliłoby swobodnie poruszać się po nich.

Rozbitkowie (DLC).png Rozbitkowie[edytuj | edytuj kod]

W DLC - Rozbitkowie pełnia również rzuca światło, które zapobiega konieczności posiadania źródła światła. Wszystkie zmiany, które zachodzą w DLC Panowanie Gigantów, zachodzą również w świecie z DLC Rozbitkowie. Dodatkowo świnie tubylcy zmieniają się w świniołaki, głowy świni tubylec otwierają oczy i przy zniszczeniu zostawiają koszmarne paliwo i duchy wyłaniają się z podwodnych mogił. Przypływ podczas pełni jest o wiele większe, a podczas nowiu w ogóle nie występuje.

Razem (DST).png Don't Starve Razem[edytuj | edytuj kod]

W Don't Starve Razem w trakcie pełni i nowiu mogą odbyć się nowe wydarzenia. Oprócz zmian, które zachodzą w DLC Panowanie Gigantów, pojawiają się także:

Ewelet.png Główny artykuł: Księżycowy podest (DST)
Ewelet.png Główny artykuł: Marmurowe rzeźby (DST)
Ewelet.png Główny artykuł: Figury szachowe (DST)
  • Ożywienie figur szachowych. Jeżeli gracz stworzy, dostępne w zakładce rzeźbiarstwo, figury wieży, gońca lub skoczka, te w trakcie pełni lub nowiu zaczną się trząść. Jeżeli gracz uderzy figurę młotem, ta zmieni się w mechaniczną wersję (podczas pełni) lub w cienistą wersję (podczas nowiu). Wszystkie pobliskie figury szachowe przemienią się w odpowiadające im figury szachowe.

Kompas.png Fazy Księżyca[edytuj | edytuj kod]

Cały cykl Księżyca trwa 16 dni i powtarza się. Każda faza trwa 2 noce.

Dni 1 - 2 3 - 4 5 - 6 7 - 8 9 - 10 11 - 12 13 - 14 15 - 16 17 - 18
Faza Księżyca Nów Młody Księżyc
(Przybywający sierp)
Pierwsza Kwadra Księżyc garbaty Pełnia Księżyc garbaty Trzecia Kwadra Stary Księżyc
(Ubywający sierp)
Nów
Wygląd Nów px.png Sierp px.png 1 i 3 kwadra px.png Księżyc garbaty px.png Pełnia px.png Księżyc garbaty px.png 1 i 3 kwadra px.png Sierp px.png Nów px.png

W DLC Razem fazy księżyca nie są równej długości. Pełnia i nów trwają tylko jedną noc. Cały cykl trwa 20 dni (oznacza to, że pełnia pojawia się 11 dnia, następnie 31, 51, 71, itd., podobnie nów, który pojawia się 1 dnia, 21, 41, 61, itd.).

Dni 1 2 - 4 5 - 7 8 - 10 11 12 - 14 15 - 17 18 - 20 21
Faza Księżyca Nów Młody Księżyc
(Przybywający sierp)
(Ubywający sierp)
Nów

Pełnia px.png Cykl Księżyca[edytuj | edytuj kod]

Cykl księżyca bez DLC Razem w dniach od 1 do 500.

Cykl księżyca w DLC Razem w dniach od 1 do 500.

Wypełniacz.png Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • W domyślnych ustawieniach, grze zajmuje 560 dni, zanim cykl księżyca ponownie pokryje się z porami roku.
  • Jeżeli obie pory roku zostaną ustawione na "Długie", w ciągu 4 pór roku nastąpi 12 cyklów księżyca (podobnie jak w prawdziwym świecie), w DLC Panowanie Gigantów wszystkie cztery pory ustawione na "Długie" pokryją się z 12 cyklami księżyca.
  • Jeżeli z DLC Panowanie Gigantów pełnia nastąpi w piątym świecie trybu przygodowego, zajdą wszystkie zmiany, oprócz pojawienia się światła. Oznacza to, że gracz dalej potrzebuje swojego źródła światła.